tirsdag 14. desember 2010

Lymfeødem.....

Ja, da har fysioterapeuten min konstatert at det ser ut som jeg har fått et lymfeødem. Det vil si at høyre arm der de har fjernet en del lymfeknuter, nå er hoven og full av væske som kroppen ikke klarer å drenere. Og etterhvert som strålinga får sitt feste på kroppen vil de lymfeknutene som er igjen bli svekket ytterligere de også. Så nå sitter jeg her med en vond hoven arm, som antagligvis vil være sånn en stund. Fysioterapeuten jeg har kommet til har videreutdannig innen lymfedrenasje, så hun masserer og stimulerer de andre lymfeknutene i kroppen til å jobbe mer.... Et lymfeødem oppstår gjerne når en fjerner så mye lymfeknuter som jeg har gjort, og risikoen øker fordi man i tillegg da har strålebehandling. Hevelsen kan gå helt tilbake, men den kan og komme å gå litt for resten av livet. Vi får ta en dag av gangen....
Når det gjelder strålebehandlingen, så går det greit. Jeg er halvveid i mårra.. Jippi!!!. Merker lite enda, litt rød i huden, men ikke så sår. Blir litt trøtt, men det går som sagt greit.
Julegavene ser stort sett i boks, bare litt småtteri som gjenstår. I mårra er det martin sin dag, han blir 4 år allerede... Hvor ble tiden av???
Lykke til med innspurten av julestria.... Klems = o)

3 kommentarer:

  1. Så synd at du har fått lymfeødem. Men de sier at det som regel blir bedre, og at det er sjelden at unge kreftpasienter sliter med lymfeødem lenge. kroppen er flnikerer til å ordne opp når man er ung.

    Tenk at du er nesten halvveis i stålinga allerede. Tida har gått fort!

    Vi snakkes en dag! Klem fra Vanja

    SvarSlett
  2. Så dumt at du må slite med lymfeødem! Vi får håpe at det blir mindre plagsomt enn det ser ut til nå og at du kan få god hjelp av fysioterapeut og riktig trening!
    Martin 4 år! Tenk på det! De blir store, disse smågutta! Ha en fin bursdagsfeiring!
    Det er godt å høre at det går greit med strålebehandlingen! Og nå er du halvveis! Det er nok deilig å tenke på!

    God klem fra Hilde TS

    SvarSlett
  3. Hei.
    Jeg har akkurat blitt operert for brystkreft og lurer på en ting:
    Hvordan merket du dette med lymfeødem?
    Jeg har blitt litt nummen i armen, slik som når et ben "sover" liksom......Lurer på om det kan være et symptom.....

    Ha en riktig fin dag :-)
    Hilsen Karina

    SvarSlett