lørdag 26. november 2011

Dårlige nyheter.....

Får prøve å blogge litt igjen. Mye rykter og informasjon som svirrer rundt nå. Det er ingen hemmelighet at jeg har vært mye trøtt, sliten og vært plaget av mye hodevondt og oppkast i høst. Var veldig sporadisk til å begynne med, men ble værre etterhvert ja. Jeg som har hatt kreft før, var engstelig for å gå til doktoren og få bekreftet mine mistanker. Men legen min la meg inn på sykehus for snart 2 uker siden for å finne ut hva dette kunne være. Så blir man utredet og legen kunne bekrefte det jeg hadde tenkt meg det var. Ct bildene av hodet viste celleforandringer som så ut til å være kreft som har spredd seg. Har aldri blitt tatt bilde av hodet mitt oppi dette. Vanligste spredning fra brystkreft er til skjelettet og eller til lungene. Der har de ikke funnet noe. Men det viser seg at dette har jeg gått med lenge. At jeg kom nå, eller for 3 mnd siden har ikke noe betydning. De sier de ikke kan helbrede meg denne gangen, men har stor tro på at strålingen vil bremse det mye, og at jeg kan leve med dette en stund til. Samtidig er det en fordel at man er ung, for da får jeg tilbud om behandling. Og vi lever i en tid der det er mye utvikling innen kreftbehandling.
Ja hvordan reagerer man i en slik situasjon. Plutselig får man mye og forholde seg til. Også får man vel en pekepinne på hvor skjørt livet egentlig er. Jeg føler meg ikke dødssyk nå, og velger derfor å skyve det foran meg. Reaksjoner vil komme, men vi må ta en dag av gangen, og ha en så normal hverdag som det lar seg gjøre. Og hva sier man til ungene?? Jo kreft i hodet er farlig, og ja det kan man dø av. MEN mamma skal ikke dø av det nå. Vi må være ærlige, samtidig kan man ikke forvente at ungene skal forholde seg til en slik usikkerhet.
Blir ferdig med stråling til Onsdag, så får man ta det derfra. Sitter å koser meg med julemusikk. Glad i jula, og det skal bli godt å få fram litt lys og stæsj. Første advents helga er mye tradisjoner for meg. Og det skal det bli i år også. Skal prøve å holde litt liv i bloggen slik at de som lurer, kan gå innom her å lese litt. Jeg er medtatt og sliten etter behandlinger, men vil si at forholdene tatt i betraktning har jeg det bra. Jeg lærte mye i fjor, og henger ved de samme mestringsstrategier.

18 kommentarer:

  1. Hei Anne Gro :)

    Ville bare ønske deg en god advents-tid, og lykke til videre med behandlingen! Dette var trist å høre:(

    SvarSlett
  2. Anne-Gro. Jeg gråter for deg. Jeg jubler for deg. Jeg ber for deg. Jeg tenker på deg. Jeg er glad for at du og jeg var på Vestborg samtidig.

    SvarSlett
  3. Pole sana, anne-gro! Dette var trist å lese. Men godt at du er positiv midt oppi d hele. Husker på deg og resten av familien.

    SvarSlett
  4. Stor klem, Anne- Gro, jeg beundrer deg enormt, og det har jeg alltid gjort! Ulla.

    SvarSlett
  5. uff sååå trist å høre...ord blir fattige nå...men tenker masse på deg og dine og sender deg en kjempe klem...stå på,,,,beundrer deg virkelig altså :0)

    SvarSlett
  6. Hei Anne Gro. Det her var trist å lese. Vanskelig å finne de riktige ordene, så Ønsker deg og dine en riktig god adventstid. Hilsen Ann-Katrin, fra Mengshol

    SvarSlett
  7. Hei Anne Gro
    Dette er et "Gammelt godt vers", men det er så fint i den nye Bibeloversettelsen.

    Jes 53.4-5
    Sannelig, våre sykdommer tok han,
    våre smerter bar han.
    Vi tenkte: Han er rammet,
    slått av Gud og plaget.

    Men han ble såret for våre lovbrudd,
    knust for våre synder.
    Straffen lå på ham, vi fikk fred,
    ved hans sår ble vi helbredet.

    Gud Velsignelse Dere.
    Hilsen Geir og oss andre på Vollaugsmoen.

    SvarSlett
  8. Dette var vond lesning. Jeg sender deg gode tanker. Hilsen Iselin Hillevi <3

    SvarSlett
  9. Dette var trist å lese Anne-Gro. Veldig flott at du velger å dele gjennom bloggen din. Jeg beundrer virkelig hvordan du takler alt dette, ditt mot og positivisme! Det er som du selv sier, viktig å ta en dag av gangen. Og kose seg masse. Vi tenker på deg og heier på deg! Ha en flott adventstid sammen med den nydelige familien din. Klem fra Kine S. Njå.

    SvarSlett
  10. Hei Anne-Gro.
    Hørte av klassekompisene hva som hadde skjedd. Tenker masse på deg i denne tiden. Nyt juletradisjonene fullt ut, kos deg med familie og venner.

    Klem
    Mona

    SvarSlett
  11. Kjære Anne Gro.

    Det var tøft å se deg igjen på sykehuset,men sannelig jeg sier deg at du er tøff!!Du ser det positive opp i all sykdom,tenker først på de rundt deg i stedet for deg selv.Mål og klare tanker om alt som skal skje,ubevist roer du ned vi som er rundt deg. Du er ei stjerne for meg Anne Gro. Velg det som blir viktigst for deg og familien nå,vi andre står ved din side og hjelper til når det trengs.Veldig glad i deg vennen!!

    SvarSlett
  12. Kjære Anne Gro.Dette var vondt å høre..Tenker masse på deg og dine!Hilsen Ragnhild

    SvarSlett
  13. Hei Anne Gro <3
    Jeg kjenner deg ikke, men beundrer deg!
    Du er sterk og reflektert :) Vi har mye å lære av deg...
    Du lever livet slik vi alle skulle gjøre :)
    Ønskeer deg å dine en fin julehøytid, du kommer til å gi familien masse gode minner, som de kan ta med seg inn i fremtiden :) Å kanskje skjer det under, legene er flinke, di finner nye behandlingsmetoder hele tiden....
    Klem Vigdis <3

    SvarSlett
  14. Dette var trist å lese. Tenker stadig tilbake på Fagernesturen, og sjokket jeg fikk da jeg møtte deg igjen senere og du fortalte at du hadde fått kreft. Hadde håpet at du ble frisk, men så leste jeg altså dette nå...
    Du, som jeg, vet at forskningen stadig finner nye behandlingsmetoder, og at løpet ikke er kjørt enda! Nyt dagene du har, vær realist, men ikke glem at undere har skjedd før!!
    En stor klem til deg og dine i adventstida!
    Hilsen Guro

    SvarSlett
  15. Hei Anne Gro!
    Dette var skikkelig trist å lese.Ikke lett å finne de rette ordene i en slik sammenheng. Sender klemmer og varme tanker til deg og dine!
    Hilsen Beathe Ø

    SvarSlett
  16. Tenker på deg og familien din, Anne-Gro. Var utrolig trist å høre at du har blitt syk igjen :( Nyt hverdagen, adventstiden og de rundt deg. God før-julstid :)

    SvarSlett
  17. Fritt oversatt fra Åge Alexandersen til deg, vennen min :

    "Mye lys og mye varme, tru og håp det vil jeg gi deg, mange tårer, tunge stunder, er jeg redd for at det blir.
    Men sola som står opp hver dag, hu skal skinne for deg min kjære, og fugla som er fri, skal vise vei, og vi står deg bi!!!! "

    Du er min "hjerte-sang"!

    Klem vennen

    SvarSlett
  18. Det er rart hvordan man sterkt blir påminnet hvor glad man er i et menneske når sykdom eller vanskelige tider kommer. Jeg kjente det sist når du var syk, så hadde du et godt år, og da må jeg innrømme at jeg tenkte jeg tenkte litt mindre igjen :), og n¨når du er syk igjen, kjenner jeg sterkt på alle de gode minnene fra vestborg, og overnatting på toten, og på at jeg er glad i deg! vil gi deg noe som kunne hjelpe for deg, og er glad jeg kan gi deg bønner til han som har bedre oversikt og innsikt enn meg. Han ser deg, vet om deg og bærer deg på gode og vonde dager. klem monica v

    SvarSlett